We are the people whose come here to play

                 
Tillbaka från paradiset. Möts av kyla som blåser in under jackan och får allt hår att resa sig. Fingrarna blir till isklumpar och med väskan i ena handen och en taxfree påse i andra går jag i rask takt mot bilen som snällt stått parkerat i väntan på oss.

Hotellet var ett stort orientaliskt paradis, arkitekturen= makalös! En kväll gick vi upp för en trappa som ledde oss rakt upp för att istället hamna på andra sidan hotellet! Mycket underligt, nästan som en labyrint.
Sedan begav vi oss mot Kairo, staden med enorma kontraster, för att stanna i två dagar. Vi besökte det Egyptiska museet där jag fick tillfälle att bl.a se mumifierade faraoner, drottningar, barn och djur. Det var lite häftigt, helt sjukt att de har kunnat bevaras så bra i nära 4000 år! Självklart var jag även i Giza område och kollade in pyramider och Sfinxen. Jag vandrade igenom trånga gångar och "uppförsbackar" för att komma till kammaren där Keops en gång i tiden låg. Det enda som är synd är att alla hieroglyfer som en gång täckt pyramidens väggar huggts ut av giriga människor för att lämna kvar endast kala väggar. Jag kan bara tänka mig hur det måste ha sett ut för de första som entrade Keops pyramiden!
Trafiken i Egypten är totalt oorganiserad, tänk dig en väg med tre filer åt varje håll. Du hittar istället fem möjligtvis sex filer åt varje håll, och helt plötsligt kan en bil få för sig att tvärsa precis alla filer utan förvarning.
Det Egyptiska folket är extremt trevliga. Dock blir man mycket irriterad på försäljarna som inte låter en vara ifred. De kan tvärsa en hel gata bara för att locka in dig i deras affär.
Min sista dag i Egypten spenderade jag med att snorkla bland korralerna i röda havet. Fisklivet är helt makalöst! Jag såg fiskar i alla färger och former! Stora röda bläckfiskar simmade förbi vilket jag är mindra van vid. 
Bilder på folket, pyramiderna och paradiset kommer jag att ladda upp.
Nästa gång jag åker till Egypten(vilket jag vill) ska jag besöka Luxor, någonting vi inte hann med.
En vecka är alldeles för kort tid. 
         


Kommentarer
Postat av: Helena

Jag har visst glömt kommentera här..fick för mig jag hade gjort det ;P I alla fall, snygga bilder! Och jag vill se fler! :D

2009-03-30 @ 22:13:46
URL: http://Cajun.devote.se
Postat av: Ines

Helena:

Men se det hade du inte, haha^^

Tackar tackar! Det kommer fler inom en sådär snar framtid, har haft fullt upp hela veckan. Tror inte jag behöver berätta, you know, haha.

2009-04-01 @ 20:19:20
URL: http://whipstickagostop.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0